23 Temmuz 2013 Salı

Hafıza Güçlendirmek İçin Birkaç Tüyo



Hafıza sanırım zihin hakkında yaratıcılıktan bile daha çok merak ediliyor. Uzmanlık alanım zihin olunca hafızaya dair de sık sık soru alıyorum. Hafıza tekniklerinde gayet başarılı hocalar olduğu için onlara yönlendiriyorum genelde eğitim isteyenleri.
Geçenlerde de bazı notlarımı buldum hafıza üzerine, paylaşayım istedim. Üzerine bir tv programında da zihin, hipnoz, elektromanyetik dalgalar vs işlenirken  en çok sorular hafıza üzerine geliyordu. Zamanı dedim! Umarım faydasını görürsünüz.

Gün geçtikçe materyalistleştiğimiz için öncelikle fiziksel şeylerden bahsedeyim.
Hafıza beyinle mümkündür, beynin işleyişi ise genlerimizden de güç alıyor. Yani hafızası iyi bir ebeveyn soyundan geliyorsanız, şanslısınız, kuvvetli bir hafızaya yatkınsınız.
Testesteron hafızaya iyi geliyormuş. Ama açıkçası bundan çok da emin değilim. Çünkü disiplinlerarası çalışmam gösterdi ki cinsel hormonlar ve özellikle cinselliğin vuku bulması ile gelen boşalma, bazı elementlerin yüklüce kaybına sebep oluyor. Özellikle erkekler boşaldıklarında yoğun çinko kaybına uğrarlar ve bu da beyin için, özellikle hafıza için önemli görülüyor.
Beyin demişken, nörolojik rahatsızlıklar hafızayı kötü etkiliyormuş tabi ki. Kanser ve depresyon da kötü etkiliyormuş. Tiroid rahatsızlığı, koroner arter hastalıkları, ölçüsüz stres, travmalar, sigara, uyuşturucu ve ilaçlar, özellikle psikolojik ilaçlar hafızayı kötü etkiliyormuş.
Ölçülü stres ve tadında alkol, hafıza için iyi ve beslenme alışkanlığınız ise hafızanıza güç katıyor.
B vitamini ile antioksidan özellikli C ve E vitaminleri ve fiziksel egzersizlerin hafızayı güçlendirdiğini zaten duymuşsunuzdur.
İyi yağların da kullanımı da olumlu etkiliyormuş.

Peki iyi bir hafıza için psikolojik olarak neler yapılmalı?
Notlarım arasında en çok ilgimi çeken, yeni şeyler öğrenmek! Malum, işleyen demir ışıldar!
Bu öğrendiklerinizi birbiriyle ilişkilendirmek ise hafızayı güçlendirir. Çünkü beynimizde gerçekleşen her öğrenme, bir yol yaratır. Siz bu öğrenilmişlikler arasında ilişkiler kurdukça o konuyla ilgili yollar da artar. Böylece hatırlamak için tek bir yol yerine yollardan birine dokunmanız yeterli olacaktır. Zaten Üzenginin Yolcuğu eğitimimde zihnin bu şekilde haritalanmasına dair beceriler paylaşıyorum. (Zihin Haritaları hakkında örneklere bakmak ve bilgi almak için buraya tıklayabilirsiniz)
 
Vitamin tüketimleri, Omega 3 (özellikle yağlı balıklarda bulunur, hap olarak da haricen alınabiliyor),  yanında özellikle yemeye dikkat ettiğim karnabahar, çiğ badem içi, ceviz ve havuç. Havucu, cevizi zaten duymuşsunuzdur. Çinko zengini ne var diye araştırırken öğrenmiştim çiğ bademin güzelliğini. Karnabaharı ise sık yiyorum ve en çok da çiğ seviyorum, denemenizi öneririm. Sonra bir gün merak ettim, bu karnabaharın ne faydası varmış diye aramıştırmıştım ve mutlu olmuştum. Beyin için gayet faydalı.
Az miktarda alkol ve kararında uyku (ne az ne çok) beynin gevşemesini sağlıyor. Stres yönetim becerisi de, ölçülü stres yaşamanızı sağlar ve stresin faydalarını görürsünüz, adrenalin salgılarsınız.
Düşüncelerinizi ve hayatınızı organize edebildiğiniz ölçüde de hafızanızı geliştirirsiniz.
Sosyalleşme sürecinizi hızlandırın! Yeni yeni insanların arasına karışın, doping almış gibi olacaksınız.
Ben kıdemli bir networker’ım mesela (iş ağı kuran, geliştiren kişi). Birçok etkinlikte, bir sürü insan tanıyorum ve çoğuna adıyla hitap edebildiğim gibi işini, ailesini, son projelerini de biliyor ve ona göre konuşuyorum. Merak ediyorlar nasıl akılda tuttuğumu. Hepsi yeni bir bilgi ve ben öğrenmeyi hele ki insan insana öğrenmeyi seviyorum. Ve ayrıca hepsini aklımda tutmuyor, ezberlemiyorum. Zaten zihnimde o kişinin siması, ses tonu, yürüyüşü ve başka özellikleri etkileşimli bir harita kuruyor. Bir hareketinden diğer detaylarını hatırlayabiliyorum.
Siz de sosyalleşin, yepyeni insanlar size yepyeni düşünme becerileri katacaktır!
Öneriler arasında en önemlisi; pozitif tutum. Bu, beyninizin daha canlı çalışmasını sağlayacaktır.
Çinko meselesine bir daha dönmek istiyorum konuyu kapatmadan önce. Hiçbir yerde okumadım, sadece kendi bulgum.
Çeşitli çalışmalarım çinkoyu işaret ediyordu. İlginizi çekebilecek bir örnek üzerinden paylaşayım birini.
Özet geçiyorum bilgileri; erkekler yaşlandıkça seks kabiliyetleri azaldığı gibi beyin sağlığı açısından da daha az seks yapmaları öneriliyor. Çünkü her boşalmada bol miktarda çeşitli minerallerden kayıp yaşanıyor. Bu minerallerin etkilerini inceledim ve vücut için faydalarını, menilerle en çok kaybettiğimiz çinko ve beyinde işlevlerin çoğu çinko aracılığıyla yürütülüyor. (Burada teknik veya anatomik bir ifade bilerek kullanmıyorum, hatta özet geçerek hareket ediyorum.)
Bekar erkekler cinselliği biraz daha sağlıklı bir programla yaşarsanız, özellikle de mastürbasyonu azaltırsanız, çinko tasarrufu yapabilirsiniz.
Neyse, çinkonun hafıza üzerindeki etkilerini başka yollarla da kendimce tespit ettikten sonra bazı denemelere başladım ve gözle görülür sonuçlar aldım. Çinkoyu en rahat çiğ bademle alabiliyoruz. Bir avuç kadar yerseniz, süper olur.
İlişkilendirme konusuna daha önce de defalarca değinmiştim; ilgili ilgisiz mevzuları birbiriyle ilişkilendirdiğinizde yaratıcılığınız artar diye. Tüm bu süreçlerde hafızanız da gelişir.

Mesela şu an bu yazıyı Levent semtinin içinde saklı Dilek Sabancı Parkı’nda yazıyorum. Ağaçlar hışırdıyor. Ağaçlar Belgrad Ormanı’nda da çok hışırdıyor. Üstelik orası daha serin, malum orman. Ormanlar havayı serinletebiliyor. Belgrad Ormanı’na giderken yaya gidemezsin, mecbur araba kullanacaksın. Arabaların klimaları da çok serinletebiliyor. Ama ormana giderken klima kullanarak sera gazına sebep olmak da bir ikilem gibi sanki. Ağacın metabolizması da ikilemden teklik değil mi? Yerden alıp göğe uzatıyor. Belki de bunu en gösterişsiz ve en yüce şekilde yaptığı için her öğretide ilahi kabul edilir. Vs…

Burada şöyle tüyo var; beyniniz yer ve rotaları, sayı ve nesnelere göre daha iyi hatırlıyor. Hafızayı güçlendirmek için öyküleştirmeden yararlanabilirsiniz.
Hatırlaması güzel öyküler yaşayabilmeniz dileğiyle...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuzla blogu zenginleştirdiğiniz için teşekkürler :)))