25 Ağustos 2013 Pazar

Koçluk Eğitimi Almadan Önce



Koçluk eğitimi almak istiyor, ama kararsız mısınız?
Sorularınıza yardımcı olabilecek şekilde koçluk yapıyorum ya da koçluk eğitimleri almış ve kendini geliştirmek isteyen kişilere de mentorluk yapıyorum. Eğitim vermiyorum, ama koçluk eğitimlerinde neleri nasıl seçebileceğinize dair birkaç şey paylaşmak istedim.
Önceliğiniz amaç olmalı! Koçluk eğitimlerini ne için almak istiyorsunuz?
Kişisel gelişiminize yatırım mı olacak, meslek olarak mı kullanacaksınız, kurum-içi koçluk yapmayı mı düşünüyorsunuz?
Hızlıca birkaç yorum; kişisel gelişiminize yatırım yapacaksanız binlerce liralık eğitimler çok da gerekli olmayabilir. Kurum-içi koçluk yapacaksanız, kurumunuzun ödemesini sağlayabilirsiniz. Meslek olarak yapacaksanız daha da ince eleyip sık dokumalı!
Kendinizi tatmin hissedeceğiniz yeterlilik çıtası nedir?
Birçok eğitmen tanıyorum, uluslar arası akredite değiller ancak gayet başarılılar. Yine de eğer kalite belgesi görmek istiyorsanız uluslar arası akreditasyon aramalısınız. Burada tabi küçük bir noktaya değineyim; ICF üyesi olmak ve IC akredite olmak farklı şeyler. Ayrıca ICF, ülkemizde en bilinen federasyondur, ancak başka birçok güçlü federasyon var, onlara da göz atın.
Eğitmenin iyi bir uygulayıcı olması, iyi bir terapist ya da koç olması ile iyi bir eğitmen olması farklıdır. Bu detaya dikkat edin.
Eğitmenin ünlü olması da çok bir şey ifade etmiyor. Dışarıda “falancadan eğitim aldım” derseniz, eğitmeninizin tanınması kolay olur. Ama ün, başarı demek değildir. Biraz PR ve reklam çalışması, ünlülerden oluşan (genelde aile ve eş tanıdıkları) bir çevre ve içeriği net anlaşılamayan, sansasyonel bir kitapla ün kazanılabilir! Bu, ünlü eğitmenler aslında başarısız demek değil tabi ki, ama önemli olan ün değil! Siz o eğitmeni başarılı buluyor musunuz, frekansınız uyuşuyor mu, buna bakmaya çalışın.
Menteelerimin (mentorluk yapılan kişi) ortak özelliği, ünlü eğitmenlerden eğitim almışlar ve kendilerini yetersiz hissediyorlar. Şimdi birlikte o yetersizlikleri gideriyoruz.
Meslek olarak yapacaksanız hitap etmeyi düşündüğünüz kitlenin beklentileri de önemli. Yöneticiler belgeleri sorguluyor, bazı kesimler kimlerden eğitim aldığınızı sorguluyor, birçok kişi kariyer geçmişinize bakıyor… Benim belgeli şekilde uluslar arası akreditasyonum yok, ancak belgelenemeyen ve bol referanslı bakış açılarım var. Dolayısıyla çok sorgulanmıyorum ve randevu için bekleyebiliyorlar. Sizin böyle bir gücünüz yoksa, akreditasyonlar işinizi kolaylaştıracaktır.
Bütçe en önemli kriterlerden! Zaman ve para bütçeniz nasıl olacak? Kimileri yoğunlaştırılmış programlar adı altında birkaç haftada koç olarak sizi sahaya sürebiliyor, kimisi birkaç yıla yayılmış eğitimlerle sizi pişiriyor. Bazı eğitimler 1000-2000 Lira aralığında, bazıları 30.000 Lira dolaylarında tutuyor. Hitap edeceğiniz kitle ve eğitimden beklentileriniz burada en kilit konular!
Eğitim süreci bitmez, hala eğitim alıyoruz. Ama kariyerinizin belkemiğine ne kadar zaman ve ne kadar para yatıracağınıza bakmanız gerekir.
Değindiğim noktaları dikkate alıp eğitmen adaylarınızı gözden geçirin.
Güvendiğiniz insanlara danışın bu konularda.
Gerekirse karar vermek için koçluk alın ama eğitmenin ününe, şovuna kapılıp da senetleri imzalamayın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuzla blogu zenginleştirdiğiniz için teşekkürler :)))