19 Ağustos 2013 Pazartesi

Uyumak Da Zor İş!



Son günlerde geceleri daha rahat çalışıyorum. Bu, sabaha göre daha serin olmasının getirdiği bir şey de olabilir, telefonumun çalmamasının getirdiği bir avantaj da olabilir…
Ama tabi uyku dilimimi bozunca uyku kalitemde de düşüş oldu.
Yıllar önce uyku orucu denemiştim. 22:00 ile 03:00 arasında 2-3 saat kadar uyuyup çok dinç şekilde kalkıyordum. Sabaha kadar ise bir haftalık yapılacaklar listem sonlanabiliyordu. Fırsat bulup öğlen 12:00-16:00 arasında da 1 saat olsun uyuyabildiğim takdirde süper oluyordu. Ama çok sürdürebildiğim bir disiplin olmadı. Belki yakınlarda bir gün yine denerim.

Aklıma Garfield geldi. Akşamları rahat uyumak için gündüzleri dinlenen kedi! 
Bu kadar önemli uyku için notlarım arasında bilimsel çalışmalardan öneriler buldum, sizinle paylaşayım istedim.

Sabah uyanınca kalkın diyor ilk öğüt. Bir söz duymuştum, “yatakta 5 dakika daha fazla geçirmek, en az 1 saate mal olur” diye. Biraz daha dinlemeyi amaçlayınca uyku ritmi bozulabiliyormuş.
Yemeklerde olduğu gibi biyolojik saate uyarak, aynı saatlerde yatıp aynı saatlerde kalkmayı öneriyorlar.
Fiziksel egzersizlerin düzenli yapılmasının uyku kalitesinde faydalı olduğu bilinir.
Uyku saatine yakın yemekler ya da hareketli şeyler yapmanın uyku kalitesini bozacağı söyleniyor. Bizim oralarda yat geber ekmeği vardır mesela, yapmayın diyor.
Uykuya dalmadan önce yastığa sarılmak ve daha başka şeyler ile yarım saatten fazla vakit geçiriyorsanız kalkın, biraz hareket edin, sonra yine yatmayı deneyin diyorlar.
Biraz sabırla, birkaç haftada sağlıklı bir uyku ritmi yakalanabilirmiş.

Yatağa karmaşık bir zihin yerine dingin, gevşemiş bir şekilde girmek için de birkaç öneri var.
Uykunun güzelliğini düşünebilirmişsiniz yataktayken,
Güzel bir manzarayı düşünürken içinizden anlamsız bir sözcüğü tekrarlamanız öneriliyor.
Akşam yemeğinden sonra yarım saat sakince oturmak ve gününüzü değerlendirmek faydalıdır. Yarım kalan işlerinizi planlamanızı ama o sırada bir şey yapmamanızı öneriyorlar.
Yatmadan birkaç saat öncesine kadar işlerinizi sonlandırın deniyor.
Daha önce aklıma gelmeyen bir öneri de NöroPsikiyatri Hastanesi dökümanlarından; “Karanlık odada gözlerinizi açık tutmaya çalışın. Göz kapaklarınız düşerken buna birkaç saniye daha dayanmaya çalışın. Böylelikle kontrolü uykuya bırakmaya başlarsınız.”

Ayakta uyumayın,
Gününüz aydın olsun.

1 yorum:

  1. Oğlum 21 aylık... Hamileliğimin son aylarından beri bölük pörçük azcık uyuyorum .. ki ben uyku sevmeyen hiperaktif sayılabilecek biriyim buna rağmen artık çok yorgun bitkin hissediyorum..
    deliksiz 6-7 saat uyusam harika olucak ama imkansız gözüküyor :)
    ve ilginç ki uyumaya uyumaya yattığımda bile aklımda bi sürü iş oluyor zor uyuyorum yine vaktim kalmıyor :)

    YanıtlaSil

Yorumunuzla blogu zenginleştirdiğiniz için teşekkürler :)))